sobota 5. dubna 2014

Vafle s karamelizovanými jablky a hruškami

Loni na prvního máje jsem snídala v brněnském Kafecu, kde jsem si dala výýýýborné lívance s karamelizovanými hruškami a zakysanou smetanou. 
Asi před měsícem jsem pořídila domů vaflovač. 
Dneska z toho vylezly domácí vafle s karamelizovanou hruškou (měla jsem jen jednu a byla to škoda) a jablky s pomerančovou zakysanou smetanou.


Vycházela jsem z receptu, který jsem našla na Apetitu, který jsem si jen velice decentně pozměnila, a zatím šlo o nejlepší vaflové těsto, které jsem vyzkoušela. A těším se, až je zkusím alespoň z celozrnné pšeničné nebo ještě líp špaldové mouky.

Ingredience

Na vafle:
(na 6 pětisrdíčkových vaflí)

220 g polohrubé mouky
1 sáček prášku do pečiva
špetka soli
2 lžičky hnědého cukru
300 ml mléka
2 vejce
1 lžíce másla, rozpuštěného
1 lžíce lískooříškového oleje
1 lžička vanilkového extraktu

Na karamelizované ovoce:
hrušky a jablka podle chuti (měla jsem jednu hrušku a dvě zelená jablka)
hnědý cukr
šťáva z půlky pomeranče nebo citronu
2 lžíce másla

Na pomerančovou zakysanou smetanu:
kelímek zakysané smetany
půl lžíce moučkového cukru
1-2 lžíce pomerančové šťávy

Postup

V jedné míse smícháme suché ingredience na vafle (mouka, prášek do pečiva, sůl a cukr) a v druhé prošleháme mléko s vejci, olejem, máslem a extraktem. Mokrou směs vmícháme do suché a necháme asi 20 minut odpočívat.

Mezitím si připravíme karamelizované ovoce. Jablka i hrušky omyjeme, zbavíme jádřinců, stopek i bubáků a nakrájíme je na slabé měsíčky nebo plátky. Já jsem hrušky a jablka připravovala zvlášť, ale není to samozřejmě nutné. V silnostěnné pánvi nebo hrnci rozpustíme máslo, ovoce na něm opečeme a zakapeme ho pomerančovou nebo citronovou šťávou. Jakmile trochu změkne, zasypeme ho cukrem, který necháme rozpustit. K hruškám jsem kromě běžného hnědého cukru (demerara) přidala ještě asi lžíci dark muscovado a dopadlo to skvěle! Karamel necháme trochu zhoustnout a odstavíme z plotny.

Odpočinuté těsto prostě lijeme do vaflovače a pečeme do zhnědnutí. Vaflovač je možné lehce vymazat olejem nebo máslem, ale já to zatím nikdy nepotřebovala. Hotové vafle odkládáme na mřížku, ať nám zbytečně nevlhnou.

Zakysanou smetanu jednoduše promícháme s cukrem a pomerančovou šťávou.

Na vafle si navršíme ovoce, smetanu a vše zalijeme karamelem.

Musím uznat, že smíchaný karamel se zakysanou smetanou asi moc lákavě nevypadá, ale opak je pravdou - je to luxus! Obzvlášť hrušková varianta působí jako koncentrovaná chuť babího léta. (Jasně, jasně, je duben, ale to neva!)

Žádné komentáře:

Okomentovat