úterý 1. dubna 2014

Máslové croissanty

Takže na rovinu - do receptu na máslové croissanty jsem nepřinesla ani špetku vlastní invence, recept je komplet podle Kitchenette. Takže proč ho znovu zveřejňovat? Přece protože blogování není jen o tom, aby se člověk s celým širým světem podělil o bezva recept, který nejde jinde najít a který mu jako úderem blesku přišel na mysl, ale především o tom, aby si mohl blogger pěkně honit triko a ukázat, co se mu povedlo (a instagram na to vždycky nemusí stačit, žejo...).

A vůbec, něco jsem receptu přinesla! Vydělila jsem ingredience napůl a 4 croissanty posypala cheddarem! Prudká kreativita, no né? ;)


Došla jsem k závěru, že croissantové těsto není nic těžkého, abych se tomu musela vyhýbat tolik, jako do teď. Jde jen o to, rozpočítat si čas, abyste vždycky včas rozváleli a popřekládali těsto a aby vám před posledním válením neleželo moc dlouho v lednici, jinak by taky nemuselo vůbec vykynout. Markéta Pavleje (Kitchenette) doporučuje věnovat poslednímu odložení v ledničce ideálně 6-8 hodin, ale rozhodně ne víc než 18. Já těsto zadělala asi v 19 hodin večer, kolem 23 hodin naposledy rozválela, vytvarovala druhý den v půl 8 ráno, cca v 9 jsem začala péct a croissanty vyšly nádherně! (Ale předem jsem si musela nakreslit časový harmonogram, abych měla jistotu, že nepůjdu spát ve 3 v noci...:) )


Ingredience:
(na 16 malých/8 normálních/4 veliké/2 obrovské/1 mega)

175 ml vlažného mléka (dala jsem špekaté..ehm plnotučné)
25 g třtinového cukru
7 g sušeného droždí
220 g hladké mouky (+ na podsypání)
1 lžička soli
170 g másla
vejce na potření

Postup:

V misce smícháme vlažné mléko, cukr a droždí a na teplém místě necháme vzejít kvásek až pěkně probublá. Mouku smícháme se solí.

K mouce vlijeme kvásek a zpracujeme v kompaktní těsto (to za vás může udělat i robot a jeho hnětací hák), když drží pohromadě, tak ho předáme na vál a hnětením zpracujeme do hladkého a lehce lepivého bochánku. Pravděpodobně bude potřeba trochu podsypávat, hádám, že já jsem se celkem dostala asi na 250 g mouky. Zpracované těsto vyválíme do obdélníku, který má výšku cca 3 cm (a velikost cca 10 x 8 cm...možná, nemám odhad), zabalíme ho do fólie nebo sáčku a dáme alespoň na hodinu odpočinout do lednice.

Máslo dáme mezi dva kusy pečícího papíru a rozválíme ho přibližně do velikosti obdélníku z těsta (resp. ho spíš roztlučeme, nemělo by být úplně změklé). Máslo zabalíme do pečících papírů a dáme ho také chladit.

Po hodině rozválíme těsto asi na dvojnásobnou velikost tak, aby se doprostřed napříč vešlo rozválené máslo (asi takhle), přeložíme přečnívající cípy jakoby do obálky. Balíček rozválíme na trojnásobnou délku (šířku necháme zhruba stejnou), přeložíme na třetiny a dáme na 45-60 minut vychladit.

Po tomto chlazení nás do delší přestávky čekají ještě 3 rozvalování a překládání - tj.: 

válení a překládání
odpočinek 45-60 minut 
válení a překládání
odpočinek 45-60 minut
válení a překládání. 

Po posledním překládání těsto opět zabalíme a tentokrát dáme chladit na delší dobu - ideálně asi na 6-8 hodin, maximálně prý na 18 hodin (nemůžu posoudit).

Po dlouhé pauze těsto vyválíme na obdélník široký cca 20-25 cm a dlouhý, co to dá. Rozhodně se nevejde na vál a má být asi 3 mm silný. Tentokrát ho už nijak nepřekládáme, ale rovnou si ho nařežeme na trojúhelníky - ty mají mít výšku mnohem větší než délku základny, aby se pořádně zabalily a nevyšly nám místo croissantů dlouhé a skoro nezatočené žížaly. Uprostřed základny je také možné udělat asi 1 cm dlouhý zářez směrem k vrcholu trojúhelníku, aby se croissant lépe stáčel a případně ohýbal do podkovy.

Croissanty dáváme na plech vyložený pečícím papírem v dostatečných vzdálenostech, aby se při kynutí a pečení neslepily. Potřeme rozšlehaným vajíčkem a necháme 1,5-2 hodiny kynout na teplém místě, přikryté folií nebo alespoň utěrkou (kynutí ale nijak neurychlujeme, máslo se nesmí uvolnit dřív než při pečení). Croissanty můžeme také posypat sýrem nebo jakýmkoli kořením.

Pečeme v troubě vyhřáté na 200°C asi 15 minut, ale orientujeme se hlavně barvou. Pokud se croissanty nevejdou na jeden plech, tak jeden dáme v troubě do horní třetiny, druhý do spodní a v půlce pečení je prohodíme. Ale třeba já mám malou troubu, měla jsem 16 croissantů na 3 plechy - 1 jsem tedy logicky pekla až později a vůbec nic se nestalo, takže z nějaké té prodlevy se svět taky nezboří.

Hotové croissanty necháme vychladnout na mřížce. 


Na poprvé dobrý! Příště budou plněné a udělám si dost těsta do zásoby.


Žádné komentáře:

Okomentovat