pátek 16. ledna 2015

Jablečný páj

Ježíšek mi přinesl cedník.

Z vetešárny.

Bílej. S modrým lemem.

Krásnej.

A mně bylo hned jasný, k čemu bude sloužit - k focení! Úplně jsem to viděla, je plný jasně zelených jablek a před ním leží krásně vypečený, skořicově voňavý jablečný páj. 


Na apple pie jsem se chystala už hodně dávno, ale nebýt cedníku, tak jsem se zase nedokopala - nemám totiž ráda práci s křehkým těstem, ačkoli zbožňuju koláče, které z něj jsou. Neumím totiž najít ten moment, když je těsto "tak akorát". Teď jsem ale objevila recept na křehké těsto od Jamieho a už se ho nevzdám!

Jablečnou náplň jsem dělala podle Cataliny. Tak nějak zhruba. Plus mínus.

A ještě než začnu, tak si neodpustím malou poznámku na konto jablek (kterou najdete snad u každého receptu na jablečný páj) - vždycky, vždycky, vždycky používejte ta pevná, zelená, kyselá. Jen tak dosáhnete ideální konzistence a chuti - ta naše česká, sněhurkovsky červená z páje udělají spíš štrúdl.

Ingredience:
(na 28 cm páj)

Na křehké těsto:
500 g hladké mouky
100 g moučkového cukru
250 g másla (studeného a nakrájeného na kostičky)
2 L vejce
troška mléka
něco na ochucení (pomerančová nebo citronová kůra, skořice, kakao, cokoliv...)

Na náplň:
asi 800 g jablek
šťáva a kůra z půlky citronu
120 g cukru krupice
110 g hnědého cukru
vanilkový lusk
25 g hladké mouky
3 lžičky skořice

Na dodělání:
asi 30 g másla
1 bílek
1 žloutek prošlehaný s trochou mléka

Postup:

Nejdřív si přichystáme těsto, bude totiž muset chvíli odpočívat. Mouku a cukr z výšky prosejeme na pracovní plochu. Máslo do mouky postupně "promneme" až stvoříme v podstatě drobenku. Teď do těsta můžeme přidat příchuť - třeba lžičku mleté skořice. Vajíčka prošleháme s troškou mléka a zapracujeme do těsta. Těsto nepřepracujeme, aby zůstalo křehké.

Těsto rozdělíme na poloviny, z každé uděláme kouli, pak placku, zabalíme do potravinářské folie a necháme alespoň hodinu odpočívat v lednici. Když si těsto odpočine, z půlky 

Zatímco se těsto chladí, nachystáme si náplň. Jablka zbavíme jádřinců (já na to mám od sestry takové super udělátko, o kterém jsem si vždycky myslela, že je to hrozná zbytečnost, ale je fakt super!) a pokrájíme je na cca 1-2 cm velké kousky. Já radši krájím větší a ne na plátky/nudličky, koláč má pak podle mě lepší a pevnější konzistenci. Kousky jablek zalijeme citronovou šťávou, promícháme s kůrou a ostatními sypkými ingrediencemi (tj. mouka, cukry, vanilka, skořice). Pokud jde o koření, tak kromě skořice můžete přidat i muškátový oříšek (pár strouhnutí), ale ten já nemám dvakrát v lásce, tak zůstávám u hodně skořice. Náplň necháme odpočívat, aby pustily pěkně všechny šťávy a propojily se chutě. 

Odpočinuté těsto vyndáme z lednice a necháme cca 10 minut ohřát, aby se dalo líp vyválet. Vyválíme tedy cca 3-5 mm tlustou placku, dost velkou, aby pohodlně vyplnila naši formu. Těsto, které přesahuje okraje formy buď odkrojíme nebo založíme. Dáme zase alespoň na 15 minut chladit.

Zatímco se těsto ve formě opět chladí, můžeme si vyválet vrchní vrstvu těsta - zase tak 3-5 mm a dost velká, aby zakryla formu. 

Po vychlazení těsto ve formě potřeme na dně rozšlehaným bílkem (aby nenasáklo šťávy z náplně), navrstvíme na něj jablkovou náplň tak, aby byla ve středu vyšší a vznikl tak jakoby kopeček. Jablečnou náplň poklademe rovnoměrně plátky másla a přikryjeme druhým plátem těsta. Ten zespodu po okrajích trochu potřeme vodou, aby se lépe spojil s okraji spodní vrstvy. Okraje k sobě pořádně přitlačíme, dobře to jde třeba vidličkou. Doprostřed vrchní vrstvy uděláme nožem pár zářezů do kříže nebo hvězdičky (tak, aby se uprostřed jednotlivé cípy neproťaly) - to slouží k tomu, aby mohla z koláče při pečení unikat pára. 

Sestavený koláč dáme na chvíli do lednice a rozpálíme (horkovzdušnou) troubu na 200°C. Před pečením koláč potřeme rozšlehaným žloutkem s trochou mléka nebo smetany. 

Pečeme prvních 15 minut na 200°C, poté teplotu snížíme na 160°C a pečeme ještě asi 30 minut (nebo dokud koláč nezezlátne. Kdyby se okraje začaly připalovat, tak je přikryjeme prstencem z alobalu.

Hotový koláč necháme vychladnout (alespoň trochu!) a podáváme třeba se šlehačkou nebo vanilkovou zmrzlinou. 

Nebo třeba vlašskoořechovou...mmm! 

Nebo se na něj vrhneme jen tak, protože je fakt super a navíc dokonale voní!



Žádné komentáře:

Okomentovat